18 Jul 2007

En indholdsfortegnelse - uden konklusion og perspectivascious

Jeg beklager den grimme typografi - den kunne ikke helt klar copy-pastingen fra word...


1. Indledning 2

2. Sagprosa: nuværende praksis 9
Gymnasiebekendtgørelsen 9
Lærernes brug af sagprosa 12
Hvor stammer sagprosas lavstatus fra? 17

3. Retorisk analyse 21
Quintilian 23
Edward P. J. Corbett: analyse og genesis 28
Christian Kock: imitatiolæsning og retorisk analyse 30
Opsamling 33

4. Retorisk læsning 35
Den retoriske situation 36
Den retoriske pentagon 37
Retorisk analyse 40
Funktion: 40
Tekstens kvaliteter: 40
Retoriske virkemidler: 40

Opgaver: 42

5. Fordelene ved retorisk læsning 45
Større ordforråd og mere varieret sprogbrug 45
Integreret grammatikundervisning 47
Sproglig bevidsthed 50
Synergi mellem fire aktiviteter: læse, skrive, tale, lytte 52
Argumentative evner 54
Dannende funktion 55

6. Fire konkrete undervisningsforslag 58
Undervisningsvejledninger 58
Sagprosateksterne 60
Opgaver 67
Grammatik 67
Oversættelse 68
Kombination og konstruktion 69
Skriftlige opgaver 71

Ændringsforslag fra kolleger 73
Eksplicitering af retoriske termer 73
En ubemærket del af undervisningen eller selvstændigt studieforløb? 77

Vejledningerne samlet set 79

1 comment:

MARC said...

kære frk. Flindt
Det ser meget spændende ud, hvad du har i denne indholdsfortegnelse. Kunne man få adgang til at læse specialet? Evt. mod at love at give kritik?
mvh.MARC