10 Feb 2009

19

Vinterferien er i fuld gang, og jeg har lavet et forsæt om at lave+spise god mad, drikke god vin, slappe af og snakke mest muligt om alt andet end undervisning. Indtil videre er det blevet til lange gåture, et glas rødvin og... Nå, nej, forkert genre. Det er ikke en kontaktannonce, jeg skal skrive.

Undskyld, hvis jeg er lidt forvirret. Jeg har lige været tre timer i kurbad, så jeg er helt mat i koderne (og har den blødeste hud, men det er en helt anden sag, der vist ikke hører sig til her!).

Tallet i overskriften hentyder til det antal elever, jeg skal have på næste års retorik-valghold. Det gør mig glad i låget!!!! Jeg havde frygtet, at vi ikke kom op over de syv, der skal til for at holdet oprettes. Men 19!! Det er et rigtig pænt valghold, det er.

I går ringede Jyden og fortalte om livets gang som universitetsunderviser på Århus Uni, og vi fik en god snak om, hvad retorik i gymnasiet egentlig er, hvad eleverne kan lære, og hvad den gode retorikundervisning indebærer. Hun skal holde kursus for gymnasielærere om netop det emne og skulle lige høre, hvad jeg kunne byde ind med. (Hold da op, sneen tager til derude! Godt jeg ikke skal cykle så langt, når jeg skal til middag hos Pressechefen i aften) Vi blev enige om, Jyden og jeg, at retorik: Er alment dannende i allerhøjeste grad (når man ser dannelse som kritisk reflektion), eleverne bliver bedre til at skrive, bedre til at gå til eksamen og bedre til genrekendskab og -analyse. I det hele taget bliver de jo bare bedre mennesker. Konkluderede vi og var tavse i tre sekunder, før en af os sagde (jeg husker ikke hvem): 'Ja, vi er jo lidt religiøse. Gid alle andre også ville se lyset.' (Citationstegnene er faktisk ikke fair, for jeg kan sgu ikke huske de præcise ord. Du må nøjes med et pseudocitat.) Og det er jo ikke første gang, vi taler om retorik på den måde og få er ikke de gange, hvor jeg har fået at vide: 'Jamen, så er I da også helt utroligt idealistiske, hvis I retorikere ser verden på den måde!' Jaah, det er vi nok. 'Og,' sagde den lille 4-årige pige med hænderne i siden, 'hva' så?'

No comments: