15 Nov 2007

En af de gode dage

Som gymnasielærer er der gode dage og dårlige dage. Vent... Sådan er det vel i alle jobs. Men særligt i de såkaldte (kliche-kaldte) menneskejobs er udsvinget større, forestiller jeg mig. Hvis jeg har en dårlig dag, smitter det unægteligt af på mine elever. Og omvendt: Hvis mine elever er umulige, kan det hurtigt blive en dårlig dag for mig. Heldigvis går det også den anden vej. Når mine elever er veloplagte og nysgerrige, er verden som lærer rigtig dejlig.

Hmm, kunne du indvende. Er det ikke lidt rigeligt at lade sit humør afhænge af en flok hormon-sprængte teenagere, der overhovedet ikke tillægger skolen same betydning som læreren tydeligvis gør? Tjo, det er det måske. Det er bare meget svært at lade være.

I dag er en af de gode dage. Jeg føler, at jeg har nogenlunde tjek på tingene, jeg er endda forud med planlægningen af SSO (HF'ernes Store Skriftlige Opgave, der løber af stablen 14-21. december).

Og så har eleverne altså været ualmindeligt herlige at undervise i dag. Jeg fik godt nok mit højniveauhold til at gå i panik, da jeg præsenterede dem for de eksamensstile, de skal skrive. Det forventes mærkeligt nok, at de skal nå sammen niveau som gymnasie-A-niveau-hold, og det kan på ingen måde lade sig gøre, skulle jeg hilse og sige. Ikke nok med at de skal lære det samme på to år (det er en modenheds-udfordring af betydelig skala; normalt skal man til 3.g, før elever kommer med nogenlunde fornuftige analyse-forslag, og det handler ikke altid om øvelse), nej - nu skal jeg lige se, hvor jeg kom til inden parentesen (jeg beklager den fragmentariske stil) - de skal også beherske samme niveaus grammatik uden først at have haft et halvt års AP: Almen Sprogforståelse, hvor fokus er på grammatik, sprogteori, sproghistorie etc. De har altså ingen mulighed for at vide, hvad præ- og suffikser er, de stakler. Men, men, de skal jo igennem - og det kommer de fleste nok også.

Og så er der mine 1.g'ere. Så kække, at det smitter. De er videbegærlige på en helt anden måde end HF'erne, og man kan fylde på og fylde på og fylde på. Jeg har dem både i engelsk og førnævnte AP, og i dag gennemgik jeg ordklasser med vægt på verber. Jeg blev selv helt forpustet over den vidensmængde, de skulle sluge i dag:


tre grupper af ordklasser
lukkede+ åbne ordklasser
nye ord
sammensatte ord
finitte+infinitte verber
tempus, modus, diatese
enkeltordsverber+sammensatte
præsens
præteritum
futurum
perfektum
pluskvamperfektum
imperativ
aktiv+passiv
præsens participium
perfektum participium
infinitiv

Alt sammen sat i en fin træstruktur. Jeg sendte en tanke til toposbamsen. (ERFA's kælenavn for Ole Togeby, der som I måske ved har lavet et topostræ. Til eksamen viste det sig, at han var mere en bjørn end en bamse.)

Dette indlæg bliver vist lidt mat her i enden. Du havde forventet den store, forkromede afslutning, ik? Jeg er for træt. Men på den gode måde i dag.

No comments: