21 Feb 2007

Imitatio i anden potens

Specialet har ligget i dvale i en (velfortjenet) vinterferie, hvor jeg udforskede de belgiske kyster. Det har givet plads til eftertanke, og heldigvis har jeg ro i specialesindet. Det skyldes ikke mindst mine kolleger på gymnasiet. Før ferien sendte jeg et par spørgsmål ud om sagprosatekster: Hvordan bruger lærerne dem, hvad er teksternes forcer+ulemper, i hvilken didaktisk forbindelse er teksterne værdifulde? Svarene må jeg vente med til et frokostmøde på fredag, men interessen for mit projekt var ikke til at tage fejl af! Og det er lige, hvad jeg har brug for på nuværende tidspunkt; nogen, der har været out there in the jungle i årevis, og som alligevel synes, at der er guf på mit specialet. Som ikke bare synes, at det lugter af en gang akademisk P.I.S, som man overhovedet ikke kan bruge ude i det virkelige liv (er gymnasiet det virkelige liv?). Så tak kolleger, for at også I bakker op om mit projekt (selvom jeg stædig bliver ved med at bringe Bakhtin ind i det...)

Nu har jeg så oven i købet fået fingrene i et speciale, der handler om noget i samme boldgade som mit kommer til. Specialet er klausuleret, så jeg vil hverken nævne navn eller de specifikke detaljer, men det handler om at indføre imitatio i folkeskolens danskundervisning for på den måde at styrke deres skriftlige færdigheder. Hvor mit speciale handler om prælectio og dets fordele (hvor styrket skriftlighed blot er én af dem), handlede x's speciale altså om niveauet over prælectio. Prælectio er nemlig én af de øvelser, man kan lave i forbindelse med imitatio. (Nu bliver det nok en anelse teknisk for den retorisk ukyndige; se særskilt blogpost for min udlægning af de to termer.)

Og her var det så imitatio i anden potens kom ind i billedet. For det blev hurtigt skræmmende meta-agtigt at læse et speciale om imitatio for selv at skrive et bedre speciale... Og faktisk kan jeg tilføje tredje og fjerde potens: Specialet handler jo om undervisning, så det er ikke bare specialeskribenten, men også engelsklæreren, der sidder der og danner meta-tanker! "Hmm, jeg burde da egentlig også lave de her kontrastive eksempler, når jeg gennemgår en tekst. Har jeg tid til at forberede det til onsdag? Nej, men gud, hvor pinligt, at jeg ikke har overvejet det noget før, det er jo oplagt!" Er du forvirret, kærelæser? I så fald er du ikke den eneste.

Men det er jo gavnligt at lure af, hvordan andre har gjort det. Jeg kunne se, at jeg har styr på det meste af teorien (der er i det mindste ikke noget, der er helt nyt for mig), jeg har styr på litteraturen, og jeg har styr på min metodiske overvejelser. Så det var utroligt beroligende at læse specialet - så beroligende, at jeg belønnede mig selv med en time på messenger...

Forresten: Har også fået købt en ekstern harddisk, som står i den brune posthus-kasse ved siden af mig nu. Synes egentlig det var frås at have en harddisk bare til musik og film, indtil min venindes kæreste sagde: "Men vil det ikke være lidt ærgerligt, hvis du vælter på Kronanen 3/4 inde i dit speciale, og du ikke har en back up?" Ha! Der var min gode grund til at bruge 1000kr. på endnu en gadget!

No comments: