21 Jan 2007

Sumpbarometer: 0

Nu er der der ingen vej tilbage.

Jeg har haft min første specialevejledning, og jeg har fået oprettet min specialeblog. Jeg er officielt i gang med specialet. Med andre ord har jeg taget den første store mundfuld af elefanten, der skal spises før jeg afleverer.

Og det føles faktisk slet ikke slemt! Bortset fra curseren, der er for langsom, så jeg ofte kommer til at lave dobbelt mellemrum mellem ordene. Men ok, hvis det so far er det største problem, så kan jeg ikke brokke mig. Jeg havde forventet svedige hænder, en hjerne på brainstorm-overdrive og en snigende følelse af den grå-grønne grumsede Limpopo-flod - bedre kendt som specialesumpen. Men sump-barometeret står på 0 i dag. Ja, ja, Frk. Kæk, tænker du måske, kære læser, og det kan jeg godt forstå. Men lad mig nu bare nyde øjeblikket. Der skal nok blive rig lejlighed til at høre mig ynke mig selv.


Noget bliver skrevet på dansk, some things in English. As I'm writing about how ancient rhetorical theories about text reading can be used in English teaching today, my mind automatically sets itself on English-mode; I can't help it.

Indtil videre er min speciale-idé følgende: Jeg mener, at man i gymnasiets engelskundervisning dyrker for meget plot-og temalæsning; både at skønlitteratur og fagprosa. Jeg anbefaler, at man i hvert fald mht. fagprosa benytter sig af den (retoriske tekstlæsnings-)metode, Quintilian kalder prælectio. Det er en form for lærerstyret tekstlæsning, hvor man koncentrerer sig om at se på, hvor godt skribenten har opfyldt sit formål med teksten. Det gør man ved at se på argumenterne, stilen, tekstens fokus etc., etc. Metoden har flere fordele: læseren bliver bedre til grammatik, fordi det kræver en nærlæsning af teksten; når man ser på, hvorfor andre gør tingene godt, bliver man også selv bedre til at skrive (det kaldes imitatio og skal nok få en selvstændig post en dag!); det giver en øget genrebevidsthed; eleverne bliver bedre til at begå sig i en verden, hvor de konstant bombarderes af argumenterende tekster, hvis de ved, hvordan de skal finde ud af, hvad, hvordan og hvorfor tingene bliver skrevet, som de gør.

Og en sidste ting: Hav tålmodighed - jeg er ikke så god til at fatte mig i korthed. Endnu.

1 comment:

Anonymous said...

Det kan også blive for kort - og jeg læste hele indlægget.

Så mig har du fået lokket fra skrivdidaktikken.blogspot.com her til.